Podczas przygotowań do kolacji w luksusowym hotelu, nie można bagatelizować znaczenia odpowiedniego ubioru. Elegancki strój to nie tylko kwestia wyglądu, ale również wyraz szacunku dla miejsca, w którym się znajdujemy. Dla wielu osób kolacja w hotelu to okazja do uczczenia ważnego wydarzenia, romantyczna chwila, spotkanie biznesowe lub przyjęcie firmowe, dlatego wybór odpowiedniego stroju ma istotne znaczenie.
Kolacja w hotelu — jak się ubrać?
Poszczególne hotele różnią się od siebie stylem i klasą — mowa tutaj o klasycznych gwiazdkach, wystroju, aranżacji, klimacie i nie tylko. Wybór miejsca będzie zatem wpływać na rodzaj ubioru, jaki powinniśmy wybrać podczas kolacji w hotelu — ważne jest dostosowanie swojego ubioru zarówno do standardu danego miejsca, jak i konkretnej okoliczności.
Każdy hotel może mieć własny dress code, który zazwyczaj uzależniony od wielu różnych czynników. Dress code to zestaw zasad dotyczących ubioru, które goście powinni przestrzegać w określonych miejscach hotelu, w tym w restauracji. Dzięki dress code'owi hotele starają się stworzyć odpowiednią atmosferę i zachować właściwy poziom elegancji.
Jak się ubrać w hotelu?
Zanim wybierzesz się na kolację w hotelu, warto zorientować się, jaki dress code obowiązuje w danej restauracji. Poniżej przedstawiamy kilka typowych kategorii dress code'u:
• Elegancki wieczór — Black Tie to najwyższy stopień elegancji. Panowie są zobowiązani do noszenia smokingu, białej koszuli, muszki i lakierków. Panie powinny wybrać długą suknię wieczorową, biżuterię i obowiązkowo obuwie na wysokim obcasie. To dress code często spotykany na galach i wyjątkowych przyjęciach.
• Elegancki formalny — ten dress code jest nieco mniej restrykcyjny niż Black Tie, ale nadal dość elegancki. Panowie powinni ubrać ciemny garnitur, koszulę i krawat, a także pantofle. Panie mogą wybrać długą lub krótką sukienkę wieczorową, która powinna być zestawiona z obuwiem na obcasach. To idealny wybór na elegancką kolację w hotelu z okazji rocznicy lub innego ważnego wydarzenia.
• Business casual — to dress code łączący elegancję z wygodą. Panowie powinni wybrać spodnie garniturowe, koszulę, lecz krawat jest opcjonalny. Panie mogą wybrać spódnicę, eleganckie spodnie lub sukienkę oraz buty na obcasach, lub alternatywnie — eleganckie baleriny. To odpowiedni strój na kolację służbową lub spotkanie z przyjaciółmi w hotelowej restauracji.
• Nieformalny — dress code casual pozwala na swobodę i wygodę. Panowie mogą ubrać spodnie dżinsowe lub chinosy, koszulę oraz buty sportowe lub mokasyny. Panie mają większą swobodę wyboru, mogą nosić spodnie, spódnicę lub sukienkę casual, a obuwie powinno być komfortowe. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że tego typu ubiór niekoniecznie musi być zgodny z dress codem, jaki obowiązuje w luksusowych hotelowych restauracjach, dlatego też zawczasu warto to zweryfikować (takie informacje zawarte powinny być w hotelowym regulaminie). W niektórych miejscach hotelu dress code może być mniej formalny, np. w barach, kawiarniach, strefach SPA itd.
Dress code w hotelu na wakacjach
Dress code w hotelu na wakacjach może różnić się w zależności od konkretnego hotelu oraz regionu, w którym się znajduje. W większości wakacyjnych hoteli obowiązuje jednak luźny i nieformalny dress code.
Plaża i basen — jeśli planujesz spędzać czas na plaży lub przy basenie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby nosić strój kąpielowy i krótkie spodenki. Nieco inaczej wygląda sytuacja z hotelowymi restauracjami, bo te mogą oferować różny standard. W restauracjach o wyższym standardzie może być wymagane noszenie ubrań odpowiednich do okazji, takich jak długie spodnie, elegancka sukienka itd. W innych zaś można ubrać się nieco luźniej, na przykład w krótkie spodenki, lnianą koszulę, t-shirt itd. .
Pamiętaj, że zawsze warto sprawdzić regulamin hotelu i dostosować ubiór do określonych zasad. Warto również zwrócić uwagę na lokalne zwyczaje i kulturę, zwłaszcza w przypadku podróżowania do innych krajów, gdzie dress code może być bardziej konserwatywny.